FAQ

Veel gestelde vragen
FAQ

Wat is een OBL (Original Bill of Lading)?

Een Original Bill of Lading (OBL) is een juridisch document dat wordt uitgegeven door een vervoerder aan een verzender. Het dient als ontvangstbewijs voor de goederen, een vervoerscontract en een eigendomsbewijs. De houder van de OBL heeft recht op de goederen en kan deze bij de bestemming claimen.

Wat is een Express BL (Express Bill of Lading)?

Een Express Bill of Lading (Express BL) is een niet-verhandelbaar document dat sneller wordt verwerkt dan een OBL. Het vereenvoudigt de procedure door de noodzaak van fysieke documenten te elimineren en stelt de ontvanger in staat om de goederen te claimen zonder de originele papieren te overleggen.

Hoeveel pallets passen er in een container

Standaard containers:

20ft container: ongeveer 10-11 Euro-pallets (120×80 cm) of 9-10 standaard Amerikaanse pallets (120×100 cm).

40ft container: ongeveer 21-22 Euro-pallets of 20-21 standaard Amerikaanse pallets.

Pallet Wide (PW) containers:

20ft PW container: ongeveer 14 Euro-pallets of 11 standaard Amerikaanse pallets.

40ft PW container: ongeveer 30 Euro-pallets of 24 standaard Amerikaanse pallets.

High Cube (HC) containers:

40ft HC container: dezelfde capaciteit als de standaard 40ft container, maar met extra hoogte, wat voordelig kan zijn voor volumineuze ladingen. Dit betekent nog steeds ongeveer 21-22 Euro-pallets of 20-21 standaard Amerikaanse pallets, maar met meer verticale ruimte.

45ft HC container: ongeveer 24-25 Euro-pallets of 22-23 standaard Amerikaanse pallets.

45ft Pallet Wide (PW) containers:

45ft PW container: ongeveer 33 Euro-pallets of 27 standaard Amerikaanse pallets.

Deze varianten van containers zijn ontworpen om de ruimte-efficiëntie te maximaliseren, vooral bij het vervoer van grote hoeveelheden pallets. Pallet Wide containers bieden meer breedte om extra pallets te vervoeren, terwijl High Cube containers extra hoogte bieden voor volumineuze ladingen.

Wat is een HS-code (Harmonized System code)?

Een HS-code (Harmonized System code) is een internationaal genormaliseerd systeem van namen en nummers om verhandelbare producten te classificeren. Het wordt gebruikt door douaneautoriteiten wereldwijd om invoerrechten te berekenen en handelsstatistieken bij te houden.

Wat zijn Incoterms en waarom zijn ze belangrijk?

Incoterms (International Commercial Terms) zijn gestandaardiseerde handelsvoorwaarden die de verantwoordelijkheden van koper en verkoper bij internationale handel definiëren. Ze bepalen wie verantwoordelijk is voor de kosten en risico’s tijdens het transport van goederen van de verkoper naar de koper. Hier zijn enkele belangrijke Incoterms en hun uitleg:

EXW (Ex Works): De verkoper levert de goederen klaar voor ophalen op zijn eigen locatie of een andere afgesproken plaats. De koper is verantwoordelijk voor alle kosten en risico’s vanaf dat punt, inclusief transport, verzekering, en douane-inklaring. EXW betekent dat de verkoper de minimale verantwoordelijkheid heeft.

FOB (Free on Board): De verkoper draagt de kosten en risico’s tot de goederen aan boord van het schip zijn geladen. Vanaf dat moment zijn de kosten en risico’s voor de koper. De verkoper is verantwoordelijk voor het regelen van het vervoer naar de haven van verzending en het afhandelen van exportformaliteiten. De koper regelt het internationale transport, de verzekering, en de inklaring bij de bestemming.

CFR (Cost and Freight): De verkoper draagt de kosten van vervoer naar de afgesproken haven van bestemming, maar het risico van verlies of schade aan de goederen gaat over op de koper zodra de goederen aan boord van het schip zijn. De verkoper moet ook de kosten van vracht betalen tot de haven van bestemming. De koper is verantwoordelijk voor de verzekering en de douane-inklaring bij aankomst.

CIF (Cost, Insurance, and Freight): De verkoper is verantwoordelijk voor de kosten van vervoer, verzekering en vracht tot de afgesproken haven van bestemming. Dit betekent dat de verkoper ook een verzekering voor de goederen moet afsluiten om de koper te beschermen tegen verlies of schade tijdens het transport. Het risico gaat over op de koper zodra de goederen aan boord van het schip zijn, maar de verkoper dekt de kosten tot aan de bestemming.

Deze Incoterms zijn cruciaal omdat ze duidelijke afspraken maken over wie welke kosten en risico’s draagt tijdens de verschillende fasen van het transport. Dit helpt misverstanden en geschillen tussen koper en verkoper te voorkomen en zorgt voor een vlotte afhandeling van de internationale zendingen.

Wat is het verschil tussen FCL en LCL verzending?

FCL (Full Container Load) betekent dat één zending een hele container vult, terwijl LCL (Less than Container Load) betekent dat de container wordt gedeeld met zendingen van andere verladers. FCL is meestal sneller en veiliger, terwijl LCL kostenbesparend is voor kleinere zendingen.

Wat is een commercial invoice en waarom is het nodig?

Een commercial invoice is een document dat de verkochte goederen beschrijft en de prijs, hoeveelheid en verzendvoorwaarden vermeldt. Het is essentieel voor douane-inklaring omdat het de basis vormt voor de berekening van invoerrechten en belastingen.

Wat is een packing list en waarom is het belangrijk?

Een packing list is een document dat gedetailleerde informatie geeft over de inhoud van een zending, inclusief de beschrijving van de items, hoeveelheden en verpakkingsdetails. Het is belangrijk voor douane-inklaring en logistiek management, omdat het helpt bij het identificeren en verifiëren van de goederen.

Wat zijn de maximale gewichts- en afmetingenbeperkingen voor lucht- en zeevracht?

Voor luchtvracht variëren de beperkingen per luchtvaartmaatschappij en vliegtuigtype, maar over het algemeen ligt de maximale gewichtslimiet rond de 1.000 kg per pallet, met een hoogtebeperking van 160-200 cm. Voor zeevracht zijn de limieten afhankelijk van het containertype; een 20ft container kan tot 28.000 kg dragen, terwijl een 40ft container tot 30.000 kg kan dragen, met standaard binnenafmetingen van ongeveer 2,35 x 2,39 x 5,90 meter (20ft) of 2,35 x 2,39 x 12,02 meter (40ft).

Wat is een freight forwarder en wat doen zij?

Een freight forwarder (expediteur) is een bedrijf dat logistieke diensten aanbiedt, zoals het organiseren van het vervoer van goederen, het regelen van documentatie, en het afhandelen van douane-inklaring. Ze fungeren als tussenpersoon tussen de verlader en de vervoerders om een efficiënte en kosteneffectieve verzending te garanderen.

Wat zijn de kosten voor demurrage en detention en hoe kan ik ze vermijden?

Demurrage kosten worden in rekening gebracht wanneer containers langer dan de toegestane gratis tijd op de terminal blijven. Detention kosten ontstaan wanneer containers langer dan de toegestane tijd buiten de terminal worden gehouden. Deze kosten kunnen worden vermeden door efficiënte planning en coördinatie van de verzending en tijdige terugkeer van containers.

Wat betekent het als mijn zending 'held up at customs' is?

Als een zending ‘held up at customs’ is, betekent dit dat de douaneautoriteiten de goederen vasthouden voor inspectie, documentcontrole of andere redenen zoals onduidelijke of ontbrekende documenten. Om dit op te lossen, moet u voldoen aan de douane-eisen en de gevraagde informatie of documenten verstrekken.

Wat zijn de belangrijkste douanevoorschriften die ik moet kennen voor mijn bestemming?

De belangrijkste douanevoorschriften variëren per land en kunnen invoerrechten, belastingen, verboden en beperkte goederen, documentatievereisten, en nalevingsprocedures omvatten. Het is essentieel om de specifieke regels van het bestemmingsland te kennen en ervoor te zorgen dat alle documenten correct en volledig zijn. Neem contact op met ons voor advies.

Hoe kan ik de importtarieven en belastingen voor mijn zending berekenen?

Importtarieven en belastingen kunnen worden berekend op basis van de waarde van de goederen, de HS-code, en de douaneregelingen van het bestemmingsland. Tools zoals de douane-tariefdatabases en calculators van de douaneautoriteiten van het bestemmingsland kunnen helpen bij het berekenen van deze kosten. Wij kunnen dit ook voor u doen, neem contact met ons op voor advies.

Wat is een Certificate of Origin en wanneer is het nodig?

Een Certificate of Origin (oorsprongscertificaat) is een document dat verklaart in welk land de goederen zijn geproduceerd. Het is nodig voor douane-inklaring en kan invloed hebben op de invoerrechten die van toepassing zijn. Het wordt vaak vereist bij handelsovereenkomsten tussen landen die preferentiële tarieven bieden voor goederen uit bepaalde regio’s.

Wat is een EUR1 document en wanneer is het nodig?

Een EUR1 document is een certificaat van oorsprong dat wordt gebruikt om de oorsprong van goederen te bevestigen en om in aanmerking te komen voor preferentiële invoerrechten binnen de Europese Unie (EU). Dit document is bedoeld om te bewijzen dat de goederen voldoen aan de regels van oorsprong en kan leiden tot vermindering of eliminatie van invoerrechten bij de invoer in een ander land binnen de EU of andere landen die een handelsakkoord met de EU hebben. Het EUR1 document wordt vaak gebruikt in handelsrelaties met landen buiten de EU die een preferentieel handelsakkoord met de EU hebben, zoals landen in de Middellandse Zee of andere partners in vrijhandelsovereenkomsten.

Wat is een CMR-vrachtbrief en wanneer is het nodig?

Een CMR-vrachtbrief is een internationaal transportdocument dat wordt gebruikt voor het vervoer van goederen over de weg tussen landen die het CMR-Verdrag (Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road) hebben ondertekend. Het CMR-Verdrag regelt de juridische en contractuele verplichtingen van de betrokken partijen bij wegvervoer over lange afstanden.

Belangrijke kenmerken van de CMR-vrachtbrief zijn:

Verzekering en aansprakelijkheid: De CMR-vrachtbrief specificeert de verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden van de vervoerder en de verzender. Het document bevat bepalingen over schadevergoeding en aansprakelijkheid bij verlies of schade aan de goederen tijdens het transport.

Bewijs van contract: Het dient als bewijs van het vervoerscontract tussen de verzender (exporteur) en de vervoerder. Het document bevestigt dat de vervoerder de goederen heeft ontvangen en dat hij deze zal vervoeren naar de bestemming volgens de voorwaarden van het contract.

Inhoud en informatie: De CMR-vrachtbrief bevat gedetailleerde informatie over de zending, zoals de beschrijving van de goederen, het aantal en de aard van de pakketten, het gewicht, de bestemming, en de namen en adressen van de verzender, ontvanger en vervoerder.

Douaneformaliteiten: Het document kan ook nuttig zijn voor douaneformaliteiten, hoewel het meestal niet als een bewijs van eigendom dient. In sommige gevallen kan het worden gebruikt voor de invoer- of uitvoeraangifte.

Niet-verhandelbaar: In tegenstelling tot sommige andere transportdocumenten zoals de Bill of Lading, is de CMR-vrachtbrief niet verhandelbaar. Dit betekent dat de overdracht van de goederen niet door middel van het CMR-document kan plaatsvinden.

De CMR-vrachtbrief is een essentieel document voor internationale wegtransporten binnen Europa en andere landen die partij zijn bij het CMR-Verdrag. Het zorgt voor een gestructureerde en juridische basis voor het vervoer van goederen over de weg en biedt bescherming en duidelijkheid voor alle betrokken partijen.

Wat is een ATR document en wanneer is het nodig?

Een ATR document is een certificaat van oorsprong dat wordt gebruikt voor de invoer van goederen uit Turkije en de landen van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA), zoals Zwitserland, Noorwegen, en IJsland, naar de Europese Unie (EU). Het ATR document bevestigt dat de goederen voldoen aan de oorsprongsregels en is bedoeld om te profiteren van preferentiële invoerrechten binnen de EU. Dit betekent dat goederen met een ATR document kunnen profiteren van lagere of zelfs geen invoerrechten bij de invoer in de EU, op voorwaarde dat ze aan de eisen van het preferentiële handelsakkoord voldoen. Het ATR document wordt vaak gebruikt bij handelsrelaties met deze specifieke landen en helpt bij het vereenvoudigen van douaneprocedures en het bevorderen van handel door belastingvoordelen te bieden.

Wat is een T1 document en wanneer is het nodig?

Een T1 document is een douanedocument dat wordt gebruikt voor de tijdelijke invoer van goederen binnen de Europese Unie (EU) die afkomstig zijn uit niet-EU landen. Het is bedoeld om de goederen te verplaatsen onder douane-toezicht zonder dat douanerechten en belasting hoeven te worden betaald totdat de goederen in de EU-bestemming zijn aangekomen. Het T1 document wordt gebruikt bij transitzendingen, waarbij de goederen van een EU-land naar een ander EU-land worden vervoerd via een niet-EU-land. Het document bevat informatie over de zending, de goederen en de betrokken partijen en dient als bewijs van tijdelijke invoer onder douane-voorwaarden.

Wat is een ATA carnet en wanneer is het nodig?

Een ATA carnet is een internationaal douanedocument dat wordt gebruikt voor tijdelijke invoer en uitvoer van goederen. Het ATA carnet, vaak aangeduid als een “internationaal paspoort voor goederen,” maakt het mogelijk om goederen tijdelijk in een ander land te gebruiken zonder dat douanerechten en belastingen hoeven te worden betaald, op voorwaarde dat de goederen binnen een bepaalde periode worden teruggebracht naar het land van oorsprong. Het ATA carnet wordt veel gebruikt voor handelsbeurzen, tentoonstellingen, en professioneel equipment. Het document is erkend in de meeste landen en helpt bij het vereenvoudigen van douaneprocedures voor tijdelijke zendingen.

Scroll naar boven